Милиони деца по света нямат достъп до онлайн обучение

Пандемията извади наяве редица проблеми и в образованието
Кризата от Ковид 19 задълбочи проблемите във всички сфери на обществения и икономически живот. Пандемията ограничи достъпа до образование за децата и в дългосрочен план може да се очаква негативен ефект върху благосъстоянието, развитието и защитата им, Европейската комисия по повод Световния ден на децата (20 ноември). Денят е определен с решение на ООН от 1954 година, но повечето държави се придържат към собствените си традиции за датата на празника.
Децата стават по-често жертви на насилие и неглижиране, имат ограничен достъп до услуги или нужните социални грижи, посочват от Брюксел.
В световен мащаб 1,5 млрд. учащи бяха засегнати от разпространението на вируса и затворените учебните заведения. Един от всеки трима, или повече от 460 млн. души, пък въобще нямат достъп до дистанционно обучение. За много от живеещите в зони на конфликт затворените училища не означават единствено ограничен достъп до образование, а и до сигурност, храна и вода. Бедността, в най – бедните райони вече е критична. Насилието над деца, вклюително и онлайн, също се увеличи. Затова ЕК разработват нова стратегия за правата на детето, която ще бъде представена през 2021 година. В момента текат публични консултации и в Комисията очакват предложенията на заинтересованите страни по казуса. Европейският парламент иска гарантиран достъп до образование, здравни грижи, адекватно хранене и подслон за децата в риск от крайна бедност. Статистиката показва, че 25 от децата попадат в подобен риск.
Фокусът на програмата е върху децата, живеещи в несигурна семейна среда, децата в институциите, на бежанците и децата със специални нужди. В същото време децата са най – големият двигател на промяната, но за да живеят свободно и демократично, трябват и средства, и непрекъснато подпомагане.
Антония Димитрова