Откриха тактилна пътека в Специалното училище за ученици с нарушено зрение „Проф. д-р Иван Шишманов“
Новата тактилна пътека в Специалното училище за ученици с нарушено зрение „Проф.д-р Иван Шишманов“ е готова. Това съобщи директорът на училището Жулиета Петкова.
Пътеката е изградена през май миналата година, като само преди дни, не монтирана и перголата.
Тя е обградена с ароматни растения и храсти, като идеята е учениците да се ориентират по ароматите.
Сетивното изследване е от решаващо значение за зрително затруднените деца.
Те трябва да започнат формирането на уменията си за обследване на средата възможно най-рано. Ако нямат изградената необходима основа за това, ще имат пропуски както в обучителните, така и в практическите дейности.
Развитието на сетивния опит чудесно се овладява чрез забавление, разхождайки се по тактилната пътека. - Тя помага да се изградят нови нервни връзки в мозъка; - Насърчава развитието на моторните умения; - Подобрява мускулното развитие и стимулира тактилността; - Укрепва вестибуларния апарат, координацията на движенията и чувството за баланс; - Регулира емоциите и повишава концентрацията; - Подобрява самочувствието, способността за учене и готовността за реакция;
Подобрява стойката и разпределя енергията на тялото; - Развива умението за планиране на действията. Движението по 9-метровата тактилната пътека помага на децата да се адаптират към новата среда чрез игра. Дава възможност за изграждане на пространствени концепции. Текстурите и ширината на участъците са проектирани, така че да осигуряват най-подходящия тактилен сетивен интензитет, както и най-реалистичния естествен опит.
Започва се с участъци с по-малко натоварване и познати – плочки, павета и се достига до тези, които са по-голямо предизвикателство при придвижване – морски камък, дървени пънчета и чакъл, като се завършва отново с по-натуралните – пясък и почва. Децата с любопитство ще правят разлика между текстурите.
Използвайки краката си ще съотнасят различни форми, ще могат да определят, кой е любимият им материал и как те го усещат. Учениците могат да определят колко мек е пясъка, каква е разликата с ходенето по дървените пънчета или паветата и как камъните събират слънчевата топлина. Това е чудесен начин да се говори за текстурите и сетивните възприятия. Разходката продължава с преминаването под арка от японска вистерия и се достига до дървено мостче, след което пътеката се извива под аромата на различни билки и дъхави растения. Weigela florida / Вайгела – общо 80 бр. – различни видове Wisteria floribunda / Японска вистерия – по 4 броя Mentha / Мента – 10 бр. Rosmarinus officinalis / Розмарин – 5 бр. Lavandula / Лавандула – 40 броя Valeriana officinalis / Валериана, Лечебна дилянка – 10 бр. Градински чай – 5 бр. Дафинов лист – 2 броя Източна туя – 7 бр.
Цялата дължина на сензорното приключение е 50 метра и способства децата да докосват, миришат и обследват средата с най-малко напрежение. По този начин децата ще имат възможност за развитие на своята самостоятелност и независимост в заобикалящия ги свят.
Геновева Михайлова